Pasient- og brukerombudet i Hedmark og Oppland

Pasient- og brukerombudetPasient- og brukerombudet (POBO) skal arbeide for å ivareta pasientens og brukerens behov, interesser og rettssikkerhet overfor helse- og omsorgstjenesten, og for å bedre kvaliteten på  tjenestetilbudene. 

 

Ombudet kan gi råd og veiledning, informere om rettigheter, bistå med å formulere og videreformidle spørsmål eller klager, være konfliktløser og bistå i forbindelse med søknad om erstatning.   

(Trykk overskriften for les mer..) 

POBO tar imot henvendelser som gjelder både spesialisthelsetjenesten og kommunale helse- og omsorgstjenester. Sistnevnte gjelder for eksempel fastlege, legevakt, psykisk helsehjelp, hjemmesykepleie, sykehjem, avlastning, rehabilitering, tiltak for rusmiddelavhengige, brukerstyrt personlig assistanse og støttekontakt. Ombudet understreker at dette bare er eksempler. Økonomisk sosialhjelp og trygdeytelser ligger utenfor ombudets arbeidsområde. 

 

Ombudet kan ta telefonisk kontakt med det aktuelle tjenestetilbudet, skrive brev eller be om et møte sammen med brukeren eller pasienten. Arbeidsmåten vil være avhengig av sak og situasjon. Mange henvendelser lar seg løse uten at det blir en formell klage.  

 

                       

Kontorsted Hamar:   62 55 14 90

Kontorsted Gjøvik:    61 13 29 44    

Postadresse:               Statens Hus, Postboks 4326, 2308 HAMAR

E-postadresse:                        ho@pasientogbrukerombudet.no

Hjemmeside:             www.pasientogbrukerombudet.no

Publisert av: Åse N. Brendryen
05.03.2012