Folldal Nasjonalparkkommune

Velkommen til fjellbygda Folldal - innfallsporten til Rondane og Dovre nasjonalparker.

Folldal er en liten kommune i Nord-Østerdalen i Innlandet fylke. Den grenser i nord til Oppdal og Tynset, i øst mot Alvdal, i sør mot Stor-Elvdal, Sør-Fron og Sel, og i vest mot Dovre. Gruvedriften ved Folldal Gruver hadde avgjørende betydning for Folldals utvikling fra 1700-tallet og fram til den siste gruva stengte i 1993. Administrasjonssenteret i Folldal kommune er tettstedet Folldal.

Folldal kommune har landets høyest beliggende kommunesenter (712,5 meter over havet) og preges av storslått natur med fjell og vakre seterdaler. Bygda ligger ved foten av Rondane og Snøhetta. Området har også mange interessante spor etter siste istid, så vel som fra de første fangstkulturene. Innen kommunen finnes Norges lengste seterdal (55 kilometer); Einunndalen. I Einunndalen er det fortsatt aktiv setring om sommeren på setre bygd allerede på 1700-tallet. Nesten halvparten av kommunens areal er vernet gjennom landskapsvernområder og nasjonalparker. Deler av Rondane nasjonalpark og Dovre nasjonalpark ligger i Folldal.

Her vil du finne aktuell og praktisk informasjon om Folldal:

Villrein

Turistveg Rondane

Mat og drikke:

• Folldal sentrum: To matbutikker (Coop Prix Folldal og Joker Folldal). Joker har en liten kafe.
  • Gruvekroa v/ Folldal Gruver kan du kjøpe middag, kaffe og kaker i sesongen (åpent kl 11-18).
  • Dalholen: Joker Dalholen (samlokalisert med Byggern). Liten kafe.
  • Grimsbu: Grimsbu turistsenter serverer middag, kaffe og kaker (enkel butikk i tillegg)

Overnatting:

Sykkelruter:

Fotturer og turstier i Folldal og omegn:

Badeplass:

• Kroktjønna friluftsområde i Grimsbu. Her finner du en flott badeplass med sandstrand, grillhytte, ny badebrygge, garderobe/toalett, turstier (UU) og sandvolleyballbane. (Innkjøring ved Grimsbu turistsenter, retning Stormoegga)

Riding/kjøring med hest i Folldal

Kanoutleie:

Seterdaler:

Stormoegga skiarena

• Skiskytterstadion og rulleskibane (Innkjøring ved Grimsbu turistsenter)

Snøhetta (Dovre):

Nasjonalparkinformasjon og museum:

• Ved Folldal Gruver kan du bli med på en spennende togtur gjennom Stoll 1.
    600 meter inne i fjellet ligger Worms hall - en formidlingsarena med en helt spesiell atmosfære. Inne i museet kan du lære mer om fjellets hemmeligheter, natur, dyreliv og nasjonalparker i nærheten.

Fjellopplevelser med guide:

Ladestasjon for el-bil og el-sykkel

Bensinstasjoner i Folldal:

• Folldal: Ubetjent stasjon (DRIV energi), har også tilgjengelig vaskehall.
  • Dalholen bensin: Betjent stasjon v/Fjellsyn camping

Ellen Engh