Målgruppe:
Eldre, syke og personer med funksjonsnedsettelse, med behov for pleie eller andre sykepleietjenester.
Kriterier for tildeling av tjenesten:
· Det må foreligge et reelt behov for nødvendig helsehjelp i form av hjemmesykepleie.
· Hjelpen tilpasses i samarbeid med bruker, og vurderes fortløpende og ut fra behov.
Hjemmesykepleie kan omfatte:
· Støttebesøk/tilsyn.
· Opplæring/vedlikehold av ferdigheter.
· Bistand for å ivareta personlig hygiene/dusj
· Hjelp til å stå opp/legge seg.
· Tilrettelegging og hjelp i forbindelse med måltider.
· Administrering av medisiner, sårbehandling og prøvetaking.
· Råd/veiledning og støttesamtaler.
· Rehabilitering/habilitering i eget hjem.
· Hjelp ved alvorlig sykdom.
· Omsorg ved livets slutt.
Hjemmesykepleie omfatter ikke:
· Bistand ved behov for akutt medisinsk/kirurgisk og psykiatrisk behandling. Denne gruppen skal henvises til spesialisthelsetjenesten.
· Tjenester som for eksempel blodprøver, injeksjoner og stell av sår ytes ikke i hjemmet dersom pasienten kan komme seg til fastlege/legekontor ved egen hjelp, eller ved hjelp av pårørende, taxi eller andre bekjente.
· Følge til lege/ tannlege, frisør eller fotpleie.
· I situasjoner der pasienter eller andre i husstanden viser truende/voldelig adferd, her søkes det bistand fra spesialisthelsetjeneste eller politi.
Ved behov for kontakt med hjemmesykepleien:
- Kl. 0730-2230: Tlf. 41 42 45 32
- Kl. 2230-0730: Tlf. 41 42 45 45
- Avdelingsleder Pirabin Sivakunathasan: Tlf. 47 48 43 93
Veiledning
Kommunen kan hjelpe deg med å søke om hjemmesykepleie, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Saksbehandling
Kommunen har plikt til å behandle søknaden din så snart som mulig. Dersom svar på søknaden ikke kan gis innen én måned, skal du få en skriftlig begrunnelse og opplysninger om når kommunen forventer å kunne svare deg.
Kommunen vil avtale et hjemmebesøk for å kartlegge behovet ditt og deretter bestemme hva slags og hvor mye hjelp du skal få.
Klage
Du kan klage på kommunens avgjørelse iht. pasient- og brukerrettighetsloven. Fristen er fire uker fra du mottok svarbrevet. I klagen oppgir du hva du ønsker endret og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.
Klagen sender du til den avdelingen som sendte svarbrevet. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer. Dersom beslutningen ikke blir endret, sender kommunen saken videre til Fylkesmannen.
Har du ikke fått nødvendig hjelp eller er misfornøyd med hvordan tjenesten er utført, kan du klage. Forklar hva du er misfornøyd med og hvilke endringer du ønsker. Send klagen til kommunen. Dersom klagen blir avvist, eller kommunen mener at rettighetene dine er oppfylt, vil de sende klagen videre til Fylkesmannen.