Målgruppe:
Personer som på grunn av sykdom, funksjonsnedsettelse, alderdomssvekkelse eller andre årsaker er helt avhengig av praktisk bistand for å greie dagliglivets gjøremål.
Kriterier for tildeling av tjenesten:
Tildeling av praktisk bistand skjer individuelt på bakgrunn av funksjonsnivå og behov, ikke på bakgrunn av diagnose eller alder. Det foretas en helhetsvurdering av situasjonen når søker bor sammen med andre dvs. en helhetsvurdering av husstandens samlede situasjon.
Kriterier er blant annet:
· Psykososial funksjonsnedsettelse skal tillegges like stor vekt som fysisk funksjonshemming.
· For at brukere skal ha krav på praktisk bistand, må funksjonsnedsettelsen være av en viss varighet og grad. Unntaksvis, for en overgangsperiode, kan praktisk bistand innvilges ved funksjonsnedsettelse av forbigående art, men hjelpen vil opphøre straks behovet ikke lenger er til stede.
· Søkere som deler bolig med andre funksjonsfriske, blir vurdert særskilt. Tjenester skal kun ytes til søker sin del av boligen, og omfatter ikke oppgaver som andre beboere kan ivareta.
· Søknad om hjemmehjelp som kun er begrunnet i ensomhet, imøtekommes ikke. Søkere henvises til andre offentlige eller frivillige hjelpeordninger for eksempel aktivitetskontakt, besøksvenn eller lignende.
Standard for tjenesten praktisk bistand:
· Rengjøring av bolig innebærer vasking av gulv, støvsuging, risting av små matter og tørking av støv. Rengjøring utføres bare i rom som er i daglig bruk.
· Skifte av sengetøy etter behov.
· Vask av klær. Bruker plikter å stille med helautomatisk vaskemaskin. I annet fall henvises bruker til pårørende eller andre som står brukeren nær.
· Hjelp til oppvask.
· Hjelp til å vaske kjøleskap, stekeovn og mikrobølgeovn etter behov.
· Hjelp til vask av vinduer inntil 2 ganger årlig.
Praktisk bistand omfatter ikke:
· Rengjøring etter gjester eller andre som bor eller deler bolig med den som mottar praktisk bistand.
· Oppvask etter besøkende.
· Hjelp til rengjøring i perioder hvor voksne barn eller andre bor/oppholder seg hjemme hos bruker over en lengre periode.
· Store rengjøringsoppgaver som rundvask, boning av gulv, risting av store tepper.
· Skift av gardiner.
· Stryking av tøy.
· Baking.
· Hjelp til flytting.
· Hagearbeid, stell av blomster, klipping av plen, snømåking.
Vilkår
Sykdom, funksjonsnedsettelse, alder, rusmisbruk eller andre grunner til at du ikke klarer å ha daglig omsorg for deg selv eller er helt avhengig av praktisk eller personlig hjelp for å greie dagliglivets gjøremål.
Betaling av hjemmehjelpstjenester beregnes på bakgrunn av den enkelte husstands samlede inntekter. Timespris for 2018 er kr. 310,00. Det betales inntil maksimalt månedsbeløp.
Brukere med inntekt over 2G og som har få timer med hjelp, betaler kun for det tjenesten faktisk koster (selvkost). Det begrenses opptil maksimalt abonnement per måned.
Veiledning
Kommunen kan hjelpe deg med å søke om hjemmehjelp, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Saksbehandling
Kommunen har plikt til å behandle søknaden din så snart som mulig. Dersom svar på søknaden ikke kan gis innen én måned, skal du få en skriftlig begrunnelse og opplysninger om når kommunen forventer å kunne svare deg.
Kommunen vil avtale et hjemmebesøk for å kartlegge behovet ditt. Sammen med deg vil kommunen vurdere hvilke tjenester som er aktuelle for deg.
Klage
Du kan klage på kommunens avgjørelse iht. pasient- og brukerrettighetsloven. Fristen er fire uker fra du mottok svarbrevet. I klagen oppgir du hva du ønsker endret og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.
Klagen sender du til den avdelingen som sendte svarbrevet. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer. Dersom beslutningen ikke blir endret, sender kommunen saken videre til Fylkesmannen.
Har du ikke fått nødvendig hjelp eller er misfornøyd med hvordan tjenesten er utført, kan du klage. Forklar hva du er misfornøyd med og hvilke endringer du ønsker. Send klagen til kommunen. Dersom klagen blir avvist, eller kommunen mener at rettighetene dine er oppfylt, vil de sende klagen videre til Fylkesmannen.