Regionalt miljøtilskudd i jordbruket - RMP (generelle miljøtiltak)

Formålet med regionalt miljøtilskudd er å bidra til å ivareta jordbruket sitt kulturlandskap, biologisk mangfold, kulturmiljøer og -minner, jord og jordhelse, tilgjengelighet i jordbrukslandskapet, samt redusere bruk av plantevernmidler og utslipp til luft og avrenning til vann fra jordbruket.

I forskriften, som gjelder for Innlandet fylke,  står alle ordningene det er mulig å søke tilskudd til. Forskriften følger regionalt miljøprogram for Innlandet 2023-2026.

De mest aktuelle tiltak for gardbrukere i Folldal:

• Tilskudd til drift av seter med melkeproduksjon
  • Tilskudd til drift av jordbruksareal i seterområder (tilskudd til setervoller /dyrkingsfelt, inntil 80 dekar pr foretak)
  • Tilskudd til "ingen jordarbeiding om høsten"
  • Tilskudd til miljøvennlig spredning av husdyrgjødsel (4 tiltak - det vises til forskrift/veiledningshefte)
  • Tilskudd til drift av bratt areal
  • Tilskudd til soner for pollinerende insekter, se temaside pollinerende insekter)
  • Tilskudd til klimarådgiving
  • Tilskudd til drift av beitelag

Søknadsfrist er 15. oktober, med unntak av tilskudd til drift av beitelag som er 15. november.

Utfyllende informasjon om RMP-tilskuddsordningen finner du på nettsidene til Statsforvalteren i Innlandet:

Her er lenke til side hvor du finner både "Regionalt miljøprogram for jordbruket 2023-2026, "forskrift om  regionale miljøtilskudd i jordbruket, Innlandet" samt "veileder for regionale miljøtilskudd i Innlandet 2023"

Det oppfordres til å sette seg godt inn i forskrifter og veiledningshefte før det søkes tilskudd. Feil opplysninger kan medføre avkorting av samlet tilskudd til foretaket. De mest sentrale vilkårene for hver tilskuddsordning er gjengitt i veilederen. For fullstendige vilkår må veileder og forskrift ses under ett.

Hvem kan søke?

• Tilskudd kan gis til foretak som har gjennomført tiltak på arealer de disponerer i søknadsåret. Foretaket må drive vanlig jordbruksproduksjon på en eller flere landbrukseiendommer og må være registrert i Enhetsregisteret.
  • Beitelag kan søke tilskudd for drift etter § 5. Med beitelag menes i denne forskriften sammenslutninger som er registrert som samvirkeforetak eller forening i Enhetsregisteret og som har til hovedformål å samarbeide om hensiktsmessige fellesløsninger innen beitebruk og god utnyttelse av utmarksbeite.

På siden til Landbruksdirektoratet finner du mer informasjon om RMP-tilskudd:

Oppdatert juli 2023