Dagsturhytta Innlandet - også i Folldal?

Peer Bull-Hansen fra RAM arkitektur I februar 2020 vedtok fylkesutvalget i Innlandet at hver av fylkets 46 kommuner skal få tilbud om en dagsturhytte. Formålet er å fremme nærfriluftslivet og få flere ut på tur. Les mer hos Innlandet Fylkeskommune

Folldal kommune vurderer nå om vi skal takke ja til tilbudet, men da trenger vi noen forslag på hvor DU kan tenke deg at en slik dagsturhytte kan plasseres, husk at det skal være lavterskel (send gjerne e-post med ditt forslag). Det er gitt noen føringer til plasseringen:

Kriterier for valg av turmål:

• Turmålet skal være lett tilgjengelig og stimulere til økt bruk av nærfriluftslivet.
  • Startpunktet forventes å ligge nært et stort tettsted i kommunen.
  • Det bør være tilstrekkelig med parkeringskapasitet ved startpunktet, evt. potensiale for utbedring. Erfaringer fra andre steder med tilsvarende prosjekt viser en kraftig økning på aktivitet.
  • Det er en fordel om beliggenhet er tilknyttet et allerede eksisterende turmål, også i forhold til eksisterende skilting og informasjon, i tillegg til avfallshåndtering.
  • Vurdere om sti til/fra tåler økt trafikk og er godt tilrettelagt, med tilstrekkelig skilting.
  • Adkomst bør være enklest mulig for flest mulig, også for barn i barnehage og skolealder.
  • Tilgjengelighet til dagsturhytta hele året er en fordel.
  • Lokasjon må avklares i forhold til kulturminner med Innlandet Kulturarv.
  • Plasseringen kan ikke være over 1200 moh, pga. helikoptertransport.
  • Hytta forutsettes plassert rett på fjellgrunn, eller eventuelt på en liten ringmur på steder det ikke er fjellgrunn.

Peer Bull-Hansen fra RAM arkitektur