Gjerdeaksjonen - en oppsummering etter 2021

Her kommer en liten oppsummering etter gjerdeaksjonen 2021. Aksjonen fortsetter i 2022 med oppfølging av registreringene gjort 2021 og med flere tilsyn.

Gjerdeaksjonen er et samarbeidsprosjekt mellom Folldal kommune, Folldal fjellstyre, samt faglagene Folldal bondelag, Folldal bonde- og småbrukarlag og Folldal sau og geit. Aksjonen er forankra i beitebruksplana for Folldal kommune, og setter fokus på gjerder som ligger til nedfalls og/eller kan være til fare for husdyr og vilt.

Folldal kommune ved landbrukskontoret gjennomførte gjerdetilsyn i flere områder i 2021, og områder med mye beitedyr ble prioritert. Gjerdetilsyn er et tidkrevende arbeid, og mange områder gjenstår. Det vi har sett er at det er variabel tilstand på gjerdene rundt om, mye bra, men også mye dårlig. Omkring 40 grunneiere er registrert med anmerkning etter tilsynet, og mange vil etter hvert bli kontaktet gjennom et brev, med oppfordring til tiltak. Kommunen har ikke hjemmel i lovverk til å pålegge noen å utbedre gjerder, men vi kan henstille om å rydde opp/utbedre. De alvorligste tilfeller vil bli meldt Mattilsynet for videre oppfølging, de kan pålegge eier å ordne opp.

I Statsallmenningen har fjelloppsynet gjennomført tilsyn på totalt 83 festeeiendommer, hvorav 40 ble registrert med anmerkning. De har videresendt registreringene til Statskog som vil kontakte festerne med påbud om å reparere/rydde opp. Det vil bli satt en rimelig tidsfrist for dette. Mattilsynet kan bli koblet inn dersom påbud fra Statskog ikke etterkommes.

Folldal bondelag arrangerte metallinnsamling sist høst, og her ble det levert en god del gjerdenetting. I tillegg har FIAS miljøstasjon tatt imot avfall på sine faste dager.

Erfaringen vi har gjort oss i 2021, er at motivasjon og informasjon setter i gang ganske mange til å gjøre noe med dårlige gjerder. Det har skjedd en god del utbedringer i 2021. Vi håper utbedringer og opprydding fortsetter i 2022.

Gjerder er viktig for fortsatt utmarksbeiting. Målet er derfor ikke å fjerne gjerder, men utbedre og reparere / sette opp nye gjerder. Fjerning av gjerder som ikke lenger har noen funksjon er viktig. I Folldal er det gjerdeplikt mot utmark. Det betyr at den som eier jord / eiendom og vil holde beitedyrene unna, må ta kostnadene med gjerding selv.

Vi gjentar følgende oppfordringer vi har kommet med tidligere:

• Vedlikehold gjerdene så de gjør jobben sin og ikke blir til fare for husdyr og vilt. Godt vedlikehold av gjerder er en forutsetning for fortsatt utmarksbeiting med husdyr.

• Rydd vekk gjerder i utmarka som ligger til nedfalls og ikke lengre har noen funksjon.

• Ha klare avtaler mellom eier og leietaker om gjerdeholdet der jorda leies ut.

• Hjelp hverandre. Gå gjerne sammen grendevis eller mellom naboer for å ordne opp med dårlige gjerder.

Gjerdeaksjonen fortsetter i 2022 med videre tilsyn og oppfølging av fjorårets registreringer.

Her finner du linker til:

- Oppsummering 2021 fra Folldal fjellstyre
- Oppsummering 2021 fra Folldal kommune, landbrukskontoret (PDF, 14 MB)
- Prosjektbeskrivelse for gjerdeaksjon