Informasjon om prosjekt gjerdeaksjon

I Folldal settes det nå i gang et gjerdeprosjekt som setter fokus på gjerder som ligger til nedfalls og kan være til fare for både husdyr og vilt.

I Folldal setter Folldal kommune v/landbrukskontoret og Folldal Fjellstyre sammen med de lokale faglaga Folldal Bondelag, Folldal Bonde- og Småbrukarlag og Folldal Sau og Geit i gang et felles prosjekt som setter fokus på gjerder som ligger til nedfalls og kan være til fare for både husdyr og vilt.

Prosjektet er forankra i tiltak 19.3 i Beitebruksplana for Folldal kommune 2019 -2022.

Gjerder rundt innmark

I Folldal er det beitedyr med storfe, sau og geit i stort sett alle utmarksområder. Det praktiseres fribeiting der dyra går fritt og det er eier av dyrka marka som har gjerdeplikt mot utmark. Gjerder som ligger til nedfalls kan være til fare for både husdyr og vilt, både ved at dyr kan sette seg fast og ved at de kan få skader. Dessuten vil dårlige gjerder kunne endre husdyra sitt beitemønster. Dyra vil huske hvor det er mulig å bryte seg igjennom og inn på innmark. Dette kan fort bli en ond sirkel, der dårlige gjerder øker beitedyra sin motivasjon for å presse mot gjerder og grinder, som igjen bidrar til at dyra finner smutthull og iblant også tråkker ned gjerder.

Gjerder som er gått ut av bruk

Det finnes gamle og nedfalne gjerder i utmark ved små trøer som har gått ut av drift, tidligere beiter eller lignende, der gjerdet ikke lengre har noen funksjon. Disse gjerdene bør fjernes.

Gjerder rundt hytter eller andre bygninger

Også gjerder rundt hytter eller andre bygninger må vedlikeholdes slik at de ikke er til fare for beitedyr eller vilt. Og man må påse at slike gjerder ikke fungerer som «feller» der dyra slipper inn via et smutthull og ikke kommer seg ut igjen.

Hva skal vi gjøre i prosjektet?

1.      Info/motivasjon overfor grunneiere/gjerdeeiere mars – april 2021.

Gjennom pressemeldinger, infoskriv til gardbrukere og grunneiere, kommunen og fjellstyret sine nettsider, faglaga sin medlemsinformasjon etc. går vi ut med informasjon og oppfordrer til en felles innsats for å forbedre gjerder som har forfalt og fjerne gjerder som ligger til nedfalls og eventuelt ikke lengre har noen funksjon.

2.      Kartlegging mai – oktober 2021

Fjellstyret vil kartlegge forfalne gjerder i statsallmenningen og landbrukskontoret vil kartlegge forfalne gjerder i øvrige deler av Folldal. Dette vil skje ved at vi velger ut noen områder som får en gjennomgang og ikke ved at vi jobber «tipsbasert» overfor enkeltgrunneiere. Vi vil se hvor langt vi kommer i 2021, vi vil nok rekke bare en liten del av Folldal i 2021, og vil vurdere fortsatt innsats flere sesonger.

3.      Tilskrive/varsle grunneiere med dårlige gjerder mai- oktober 2021

Vi vil lage standard brev som sendes ut til eiere der vi finner gjerder som er for dårlige. Gjerdeplikt mot utmark er privatrettslig og kommunen har ikke myndighet til å pålegge noen å utbedre eller fjerne gjerde, men vi kan henstille.

4.      Vurdere melding til Mattilsynet

Alvorligste tilfeller som i størst grad er til fare for husdyr og vilt vil bli vurdert oversendt til Mattilsynet. Mattilsynet har hjemmel til å gi pålegg om fjerning eller utbedring etter dyrevelferdsloven.

5.      Metallinnsamling

Gjerder som er rydda kan levers gratis. Bondelaget har årlig metallinnsamling og FIAS sin miljøstasjon tar i mot metallavfall. Husk å sortere metall og eks. stolper hver for seg.

Oppfordring

Uavhengig av registeringene vi skal gjøre oppfordres til:

-Vedlikehold gjerdene så de gjør jobben sin og ikke blir til fare for husdyr og vilt. Godt vedlikehold av gjerder er en forutsetning for fortsatt utmarksbeiting med storfe, sau, hest og geit.

-Rydd vekk gjerder i utmarka som ligger til nedfalls og ikke lengre har noen funksjon.

-Ha klare avtaler mellom eier og leietaker om gjerdeholdet der jorda leies ut.

-Hjelp hverandre. Gå gjerne sammen grendevis eller mellom naboer for å ordne opp med gjerder som ligger nede.

Kontaktpersoner for ytterligere opplysninger:

Bjørn Gussgard, jordbrukssjef Folldal kommune
Odd Enget, fjelloppsyn Folldal Fjellstyre

Folldal kommune, landbrukskontoret (sign)
Folldal Fjellstyre og Statskog (sign)
Folldal Sau og Geit (sign)
Folldal Bondelag (sign)
Folldal Bonde- og Småbrukarlag (sign)

Her kan du lese "Prosjektbeskrivelsen for gjerdeaksjon (PDF, 204 kB)"