Minnemarkering på Hjerkinn - Tverrfjellet gruver

I år er det 50 år siden Tverrfjellet gruver startet opp driften. Dovre, Oppdal og Folldal kommuner, samt stiftelsen Folldal gruver ønsker i den forbindelse å hedre gruvearbeiderne og virksomheten med en minnemarkering og oppføring av et minnesmerke. Dette skjer på Tverrfjellet den 12. juni i år, med påfølgende samling på Folldal gruvemuseum.

Brosjyre: Minnemarkering Hjerkinn (PDF, 3 MB)

Vi oppfordrer gruvearbeidere, enten de er utflyttede eller bosatte i Folldal til å kontakt med ordfører eller kulturkontoret for påmelding til arrangementet, da det er en begrensning på antall gjester. Fristen for påmelding er 1. juni.

Minnesmerket settes opp ved gruveinnslaget som ligger like ved stien opp mot Viewpoint Snøhetta, der det fra før står en informasjonstavle for gruvedriften. Under markeringen blir det avduket både en minneplakett og i tillegg også en plakett som var laget i forbindelse med åpningen av gruven. Denne plaketten forsvant da gruvene ble nedlagt og har vært på avveie i mange år. Nå er den kommet til rette og vil settes opp sammen med minneplaketten.

Minnemarkeringen ved Tverrfjellet er åpent for alle som måtte ønske å delta, mens samlingen i Folldal gruvemuseum er for de med invitasjon.

Vi ønsker alle som vil delta på det åpne arrangementet velkommen.

Gruvedriften på Hjerkinn var aktiv i 25 år, og det var på det meste over 450 mennesker som arbeidet ved gruvene. Totalt ble det tatt ut over 15 millioner tonn med råmalm, som ga store mengder svovel, kobber og zink, foruten 996 kilo gull og 99 tonn sølv.