Ordførerinfo uke 24 - 17.06

Så har de kommet – våre fire første ukrainske flyktninger. Jeg var så privilegert å få hilse på dem i går. De skal bo i sentrum, og i dag får ungene se seg om på skola og treffe sine medelever. Vår jobb blir å ta dem godt imot og gi dem trygghet. Så må jeg si det er til uvurderlig hjelp at vi har russisktalende sambygdinger som kan bistå med kommunikasjon. Pr nå vet vi ikke når det kommer flere, men dersom noen har kasseroller, garn og pinner til strikking, frisbee / badminton eller andre uteleker og lego for større barn, sier flyktningkonsulent Elise Streitlien Borkhus ja takk. Hun nås på mobil 404 48 430.
Jeg gjentar det jeg har sagt før – liker å tenke at vi er en liten kommune med et stort hjerte.

7. og 8. juni var samtlige ordførere i landet invitert til Oslo. Ordfører Marianne Borgen viste seg som en inkluderende og framifrå vertinne, og hun vektla at Oslo er hovedstaden for oss alle. Vi fikk omvisning på det nye Nasjonalmuseet. 86 ulike rom spekket med historie, og verter som tar godt vare på en. Anbefaler dere som har anledning til å ta turen; dette var en helt spesiell opplevelse. Det var også lagt opp til omvisning på det nyåpnede Munchmuseet og Deichmanske hovedbibliotek i Bjørvika. Flotte bygg, også det, men ikke minst innholdsmessig var de til inspirasjon. I tillegg fikk vi tre-retters middag i Oslos storstue; Rådhuset. Var naturlig nok ekstra stas at kongeparet var med oss denne kvelden.

Etter endt dag 8. juni var Arbeiderpartiets ordførernettverk samlet. Statsminister og partileder Jonas Skar Støre var til stede, og også to framoverlente, handlingsorienterte og entusiastiske statsråder; Tonje Brenna og Lars Kristian Vestre. Utrolig inspirerende å høre deres tanker. Jeg valgte å ta opp finansiering av studie- og høgskolesentrene og behovet for økonomiske insentiver/ risikokapital til lokal nærings- og samfunnsutvikling.
Vestre har fortsatt som mål å komme til oss i løpet av sensommeren/høsten for både å se på gruva, snakke med næringslivet og bli bedre kjent med bygda vår.

Bøndene har travle dager, og ikke minst er det nå tid for å sende dyr på utmarksbeite. Kommunen og Folldal Sau og Geit tok initiativ til et møte med statusoppdatering, informasjonsutveksling og ikke minst forberedelser til en ny beitesesong. La oss håpe alle våre firbeinte får noen gode sommeruker i fjellheimen og at rovdyrskadene holder seg på et lavt nivå. Utmarksbeite er utvilsomt viktig for fjellandbruket.

Har i løpet av uka også hatt ei trivelig formiddagsstund på Folldal Fjellhotell. Mens jeg satt der med kaffekoppen og så på irrgrønne jorder og ei fantastisk Rondanerekke, slo det meg nok en gang at det er få som matcher utsikten vi har i Folldal. Og ikke minst – jeg stikker gjerne innom andre næringslivsaktører også, om noen ønsker det.

Tilflyttertreff
Vi inviterer dere som har kommet til oss i 2021 eller 2022 til ei uhøytidelig samling på Flerbrukshuset 22.juni kl 19. Håper å se mange der – jeg gleder meg i hvert fall! Mer informasjon ligger ute på kommunens hjemmeside og facebook.

Som seg hør og bør ble våre flotte 10.klassinger hyllet denne uka. Nye utfordringer står for tur, og mange skal flytte fra hjemme. Uansett om dere satser på utdanning, jobberfaring eller vil oppleve andre miljøer – gjør det, men bare ikke glem at vi veldig gjerne vil ha dere tilbake på Folldalslaget etter hvert😊 Jeg har lyst til å sende med dere denne hilsenen på veien:

lev livet
ta vare på øyeblikk og gode stunder
vær raus med hverandre
le mye
minn deg sjøl på at du er god nok

Kristin Langtjernet
Ordfører