Ordførerinfo uke 26 - 05.07

Denne uka har naturkreftene vist seg fram. Også her i Folldal kom det mye nedbør på kort tid og enkelte grøfter, bekker og elver løp løpsk. Så vidt jeg vet har det gått tålelig greit. Tusen takk til dyktige lokale entreprenører og andre som har stått på for å begrense skadene og berge det som berges kunne.

Tilflyttertreff
Onsdag 22.juni inviterte vi nye sambygdinger på tilflyttertreff – og for en kveld det ble! Det skulle bare en liten innledning til, litt koselig bordpynt og potetsuppe – og dermed gikk praten av seg sjøl. Utrolig hyggelig å få hilse på dere alle. Velkommen til oss i Folldal! Vi satser på et lignende treff mot slutten av året.

Korona
Som noen trolig har fått med seg, har FHI anbefalt en oppfriskningsdose for innbyggere over 75 år. De eldste og mest sårbare i sykehjem og hjemmesykepleie har første prioritet. Vi har ikke mange vaksinene på lager pr nå, og første ekstraordinære leveranse kommer i uke 29. Helseavdelinga vil etter hvert legge ut, på kommunesiden, hvor de som ønsker vaksine skal henvende seg.

Fredag ble avslutta med vielse ute i det fri. Kleskoden var turklær. Brudeparet hadde valgt ei flott ramme for seremonien; setervang, elv og fjell som kulisse og levende sang og musikk. Heldig er jeg som har denne familien som sambygdinger. Det er et privilegium å få være med å feire kjærligheten på denne måten.

I 17.mai-tala si sa Tiril så fint: «….frihet til å si, gjør og elske den jeg vil.»
Lørdag var det Pride-feiring for første gang i regionen. Det var stort å se så mange både i toget, langs ruta og på Tynset-torvet. Fest og tog kan vi i utgangspunktet sikkert mene ulikt om, men kunnskap om ulikheter, aksept, mangfold og menneskeverd må løftes fram og frontes. Fjellfri samla oss til ei viktig markering for det mangfoldet og fellesskapet som vi i Nord-Østerdalen er avhengig av å styrke og dyrke. Ingen skal føle seg usikre på om det er plass til dem verken i bygda vår eller i regionen. I appellen min sa jeg bl.a. at uansett hvem du er, så er du velkommen til å leve i fellesskapene våre. Hat og splittelse, stigmatisering og utestengelse skal ikke ha noen plass i Folldals-samfunnet. Vi har ikke råd til å la noen stå på utsida, vi trenger hver eneste ressurs, hver eneste fargeklatt. Og vi må bli enda flinkere til å vise hverandre hvor viktig hver og en er. Det spiller ingen rolle om du er skeiv eller streit, høy eller lav, om du har en funksjonsnedsettelse eller om du er en introvert sambygding med angst for store forsamlinger og store ord. Du er en av oss.
Ekstra stas var det for en ordfører å ha med seg to folldøler på scena; Synnøve Brøndbo Plassen med sin klokkeklare røst og ungdommens tydelige appell ved Ida Bårdseng. Flott levert av dere begge.

Rundet av uka med noen fantastiske timer oppi Galleri Slåen. Buskspell, bobler i stettglass, tale ved vår alles kjære gallerivert Kari og vakker, fargerik kunst. Med kaffe og hjemmebakte kaker, blomster på tunet og hest på beite kunne det ikke bedre bli.
Etter de siste dagers inntrykk, dukket teksten til Grethe Larsen opp i hodet mitt:
«Malt med regnbuens palett – blir dagene en skjønn bukett»