Ordførerinfo uke 34

Innspillsmøte med Kommunal- og distriktsdepartementet
17. august hadde vi besøk av Kommunal- og distriktsdepartementet. Folldal kommune ble valgt som et av fire steder hvor de gjennomførte innspillsmøte til stortingsmelding om distriktspolitikken. Vi bør føle oss privilegerte som ble valgt; det er slettes ikke hver dag det er et departement på besøk. I møtet var vi innom bl.a. behovet for et variert bærekraftig næringsliv, utflytting av statlige arbeidsplasser og energien vi bruker på å bevare de vi allerede har.

Videre at staten nå bør ta ansvar for de kostbare mobil- og bredbåndsutbyggingene som gjenstår, samt sikre finansiering av studie- og høgskolesentre. For meg var også nasjonal boligpolitikk et tema. Husbanken ønsker å utvikle ulike boligmodeller sammen med oss i distriktene. Avslutningsvis snakket jeg om behovet for risikokapital, fjellandbrukets sentrale posisjon i landet vårt og det faktum at for mange faller utenfor arbeidslivet. Dette i grell kontrast til at mangelen på arbeidskraft er så stor. Tenk på all humankapitalen, de menneskelige ressursene, vi går glipp av fordi arbeidsmarkedet i all hovedsak er bygd opp rundt 8 -16-arbeid fem dager i uka. I tillegg til at ulike og dyktige folk fra hele regionen vår benyttet muligheten til å komme med innspill og betraktninger, fikk departementet guidet tur inn i Worms hall og tok seg også tid til å besøke Solenergi Norge AS.
Tusen takk til alle som bidro til at dette ble en innholdsrik dag og at vi på ny viste oss fram som et godt vertskap!

Gjenvinnerdagen 2022
Hva var mer naturlig enn å besøke Norfolier GreenTec AS da? Det ble en utrolig inspirerende og spennende prat. Utbygging av produksjonslokalene har pågått for fullt også i hele sommer. Målet med utvidelsen er å øke kvaliteten på produktet; granulat/pellets.  Norfolier opplever god tilgang på ordre, har blitt en stab med hele 29 fast ansatte og i tillegg noen vikarer. Tror flere enn meg blir overrasket over volumet; de gjenvinner i snitt 80 tonn plast daglig. Ser vi på CO2-regnskapet bidrar Norfolier i stor skala. Det går med 80 % mindre energi ved å bruke gjenvunnet plast (granulat/pellets), enn ved å produsere nytt materiale.
Takk for at du, Cato, tok deg tid til meg!

Lekeplass/nærmiljøanlegg i sentrum
I fjor sommer mottok jeg et brev fra fire unge innbyggere som etterspurte den sentrumsnære lekeplassen/parken/nærmiljøanlegget vi vedtok å anlegge når MOT-boligene ble bygd. Jeg har ikke glemt verken henvendelsen eller hva jeg svarte. Det har tatt litt tid, men kommunen er nå i gang med grunnarbeidet. Et stort klatreapparat er bestilt, og det planlegges også for å tilrettelegge for eldre. Røper ikke mer i denne omgang, men kulturkonsulent Ellen og rådgiver Åse vil sikre ei verdig åpning når «anlegget» er ferdigstilt. Gjentar veldig gjerne følgende: Så fint dere engasjerer dere – unger og ungdom med engasjement trenger vi!

Mottak av flyktninger
Kommunen har som kjent sagt ja til å bosette 25 flyktninger i år. Denne uka har vi fått to nye familier fra Ukraina. De har flyttet inn oppå Verket. Og som jeg tidligere har informert om, kommer det tre personer til i uke 36/37. Heldig for oss at det også er barn i skolealder.
Fortsett med å ta godt imot nye innbyggere i kommunen vår – uansett hvor de kommer fra.

Formannskapsmøte
Formannskapet hadde i går sitt første møte etter ferien. Vi behandlet bl.a. renovering av svømmebasseng og garderober – også det en sak som har versert i mange år. Kort oppsummert: sittende kommunestyre vedtok i slutten av 2020 utbedring av basseng og garderober. Innkomne tilbud viste at kostnadene lå langt over det som var avsatt i investeringsbudsjettet. Kommunestyret fattet i mars 2021 et nytt vedtak, hvor vi reduserte det opprinnelige prosjektet til kun å omfatte rehabilitering av basseng og helt nødvendige oppgraderinger for å sikre universell utforming. Prosjektet ble på ny lagt ut på anbud – da med nedjustert omfang. Sjøl om kostnadene ligger høyere enn tidligere antydet, diskuterte vi oss fram til at formannskapet likevel går for utbygginga. I skrivende stund kan jeg ikke referere til verken tall eller informere om tilbyder(e), av hensyn til anbudsreglene. Noen stikkord fra diskusjonen: vi ønsker å være offensive og tenker at dette gir positive signaler til innbyggerne og mulige tilflyttere. Skola trenger basseng, vi må tilby svømmeopplæring (det vil også koste å kjøpe fra andre kommuner) og svømmeferdigheter vet vi redder liv. I debatten var vi innom at (folke)helse og opptrening er viktig for oss. I formannskapet diskuterte vi også om vi skulle utsette saken i påvente av synkende råvarepriser, men kom til at det er stor usikkerhet knyttet til akkurat det. Går det på ny lang tid, vil vi også måtte bruke penger på nok en prosjektering og anbudsrunde. Formannskapet tar på alvor den økonomiske situasjonen vi er i, og all usikkerhet knyttet til både energikostnader og renteutvikling. Vi vet også at vi har gjort noen tydelige prioriteringer når vi endelig har vedtatt den nødvendige utbygginga og ombygginga på Folldal Bo- og servicesenter. Andre større investeringer må da vente.
Så får vi se om kommunestyrets flertall følger vår anbefaling om rehabilitering av svømmehallen.

Avslutter med å si skitt jakt til alle dere som bruker dagene i høa, og etter hvert i skogen. Det å forvalte og benytte naturressursene våre på denne måten har lange tradisjoner i bygda vår.
Til alle – nyt de fine høstfargene som etter hvert kommer!

Reinsjegere - Klikk for stort bilde