Ordførerinfo uke 7-9

Hyggelige oppdrag har kommet på løpende bånd de siste ukene. Musikkspillet FOLLA REIN, presentert av mellomtrinnet på Folldal skole, var en opplevelse av de sjeldne. For noen aktører! Oppsetningen var et samarbeid mellom skola, kulturskola og Teater i Fjellregionen. Samarbeid gir resultater. Strålende og dagsaktuelle tekster av Ola Jonsmoen, og musikk av våre egne; Ola Brandsnes Vårtun, Arne Olav Vårtun og Martin Hoel. Her har elevene vært med på alt fra scenearbeid, rekvisittlaging og sminking til å framføre skuespillet. Det i seg selv gir nyttig læring, og ikke minst tror jeg fellesskapsfølelsen og det å være en del av laget er særs viktig. Tusen takk også til alle lærerne og andre som har bidratt. Jeg sa til elevene, og gjentar så gjerne – jeg er stolt over at de tør; stå på ei scene og by på seg sjøl. Nok en gang – gratulerer med ei fantastisk forestilling! Billetten min henger på tavla for å minne meg på hvor dyktige elever og lærere vi har i Folldal.

De dedikerte musikerne våre, Ragnhild Moan og Synnøve Brøndbo Plassen, kan mer enn å synge og spille. Nå har de også skrevet manus til et historisk utespel. Med seg har de bl.a. en profesjonell regissør, Sandra Bringsjord Pape. På pressekonferansen forrige uke inviterte de oss folldølene med på laget. Synnøve og Ragnhild trenger både lokale skuespillere og statister til oppsetninga 27. og 28. juli 2024, og også mange andre oppgaver skal ivaretas av frivillige. Tenk det – et utespel med tema gruvehistoria vår og den lange streiken, spilt i ekte omgivelser. Innlandet fylkeskommune har også tro på prosjektet, og har bevilget 100 000 kr til utvikling av dette.
Kjære Ragnhild og Synnøve; jeg har allerede satt av tid i kalenderen og startet nedtellinga!

Årets Rørosmartna ble åpnet 21. februar. Der var bl.a. vi ordførerne i nabokommunene, fylkeskommunen og statsforvalteren i Trøndelag invitert til ulike foredrag om de lange historiske linjene, en fantastisk flott åpningsseremoni og middag med lasskjørerne og forbøndene. Da var det ekstra stas å få sitte sammen med de viktige kultur- og tradisjonsbærerne fra Nord-Østerdal Lasskjørerlag. Også folldøler hadde tatt den lange turen til Røros. Ordfører Isak og hans mannskap framstod som et svært dyktig vertskap. Tusen takk for en begivenhetsrik dag!

Rådet for personer med funksjonsnedsettelse arrangerte åpent møte med tema økonomi – i ei krevende tid. Bakgrunnen for møtet var rådets bekymring for hvordan det går med oss når vareprisene øker, og strøm, drivstoff og lån har blitt dyrere. Både NAV Nord-Østerdal og Tolga Os Sparebank delte sin kunnskap med oss, og presenterte ulike verktøy som eventuelt kan brukes når regningsbunken vokser i utakt med inntektene. Takk for initiativet, og takk for nyttige råd.

Arbeiderpartiets fylkesvaraordførerkandidat, Iselin Vistekleiven, kom til Folldal torsdag 23. februar. Vi var bl.a. en tur innom Haugen Bil og Hjertefryd. Tusen takk for at vi fikk komme og for stort engasjement. Det er stas for en ordfører å få vise fram smakebiter fra de dedikerte næringslivsaktørene våre. Iselin fikk også med seg Teams-møte med bl.a. fylkeskommunen og Husbanken, hvor tema var boligprosjekt Verket skole. Næringsutvikler Bjørn viste fram næringsparken vår, og vi snakket også noe om hvilke muligheter som ligger i det renoverte bygget. Tusen takk for en fin dag, Iselin, og ikke minst for at du framover vil jobbe for en god, praktisk politikk til det beste for Innlandet fylke.

Torsdag 23. februar gjennomførte vi ekstraordinært kommunestyremøte, hvor det var en sak på agendaen; ansettelse av ny kommunedirektør. Et enstemmig kommunestyre vedtok å ansette Malin Wassdahl som vår nye kommunedirektør fra 1. juni. Malin ønskes hjertelig velkommen på laget! Jeg gjentar det jeg har sagt før; at det har vært inspirerende å se at så mange viste interesse for topplederjobben i kommunen vår. Også andre viktige stillinger er bekledt de siste dagene; både ny enhetsleder helse, rehabilitering og omsorg (HRO), enhetsleder service og kultur og ny flyktningkonsulent. Jeg skal gjøre mitt for å ta godt imot dem, og håper på og regner med at vi alle gjør vårt for at dette blir bra.

Onsdag hadde Frivilligsentralen invitert sine hjelpere til fest, og jeg var så heldig å få delta. Det var en sosial kveld med matservering, hyllest/tale og musikk. Utrolig hyggelig å kunne være med og gjøre stas på alle våre dyktige frivillige – de gjør en uvurderlig innsats for veldig mange av oss. Og for et bredt tilbud vi har; det er bare å la seg imponere.

Frokost-webinar i regi av Norges Bondelag med tema «I klemma mellom krav og kostnader – norsk melkeproduksjon», ble en lærerik og interessant dag i Oslo. I mitt innlegg fikk jeg muligheten til å beskrive kjapt noen trender i fjellandbruket vårt, og viktigheten av forutsigbarhet i fht økonomi. Jeg brukte også tida til å snakke om mangfold i næringa og skreddersøm. Driftsplaner må tilpasses produksjonsvolum, ressursgrunnlaget på gården og ikke minst bondens egne ønsker. Vi må hegne om både store enheter, mellomstore og små gardsbruk. Vi har ingen å miste, da ringvirkningene for hvert bruk som legges ned er store. I tillegg fikk jeg putta inn hvor inspirerende det er med våre aktive yngre bønder som også tar styreverv i ulike faglag.

24. februar var det ett år siden den russiske invasjonen av Ukraina. Tankene mine går til alle dem som lever i krigsherjede områder, til de som er på flukt og også våre nye innbyggere som har kjent krig på kroppen. Det gir oss noen perspektiver. Vi kan ikke ta frihet for gitt.

Til dere som ennå har vinterferie i Folldal; nyt helga og annerledesdager!