Ordførerinfo uke 9

Vi gikk fra å være kommunen uten koronasmitte, til å få mange positive testresultater. Dette var vi for så vidt forberedt på, og er i tråd med hva helsemyndighetene sa ville skje når samfunnet åpnet opp igjen. Vaksinene hjelper oss godt, slik at det så langt ser ut til at vi ikke blir alvorlig sjuke. La oss håpe det fortsetter slik.

Jeg har fått mange henvendelser ang «Olabu». Formannskapet behandlet saken 24. februar. Det var stort spenn i meningene; fra at bua må flyttes til ordførers forslag om at den kan restaureres der den står og være åpen for allmennheten med unntak av den mest sårbare tida for villreinen. Ingen av disse forslagene fikk flertall og resultatet ble at formannskapet sa ja til renovering/nybygging av bua, men med uendret bruk. Det vil si at den må være avlåst. I denne saken er det ikke formannskapet som har siste ord, men Statskog, etter at flere høringsinstanser har uttalt seg.

I den store sammenhengen blir våre utfordringer små. Mediebildet har vært preget av krigen i Ukraina. Det kom med ett mye nærmere; det er i Europa og ikke minst handler det om vårt naboland Russland. Min holdning er at dette er en sak hvor vi ikke skal drive populistiske utspill og valgkamp, men mane til samhold. Videre mener jeg det er riktig og viktig at vi støtter opp om Regjeringens strategi og arbeid. Det at vi står samla hindrer unødig engstelse og det gir et tydeligere signal til Russland. Hva som tjener norsk sikkerhet og hvordan man sanksjonerer mot Russland, enten det gjelder oljefondets russiske investeringer, flyforbud eller det å sende våpen, er ikke enkle avgjørelser å ta. Jeg velger å holde fast i at det ikke finnes lettvinte svar på kompliserte saker og stoler på våre ansvarlige politikere og deres embetsverk.

Dersom kommunen får en forespørsel eller anmodning om å ta imot flyktninger, skal vi klare å forankre det politisk og gjøre praktiske forberedelser på svært kort tid. Dette får vi til – om det skulle bli behov. I tillegg skal vi ta godt vare på innbyggerne våre fra både Ukraina og Russland. Jeg håper vi alle vil være inkluderende, vise solidaritet og medmenneskelighet i ei krevende tid. Og som alltid er jeg opptatt av at vi som voksne har et stort ansvar for å ta imot spørsmål og tanker fra barn og unge. For å trygge de yngre er det viktig at vi anerkjenner og bekrefter uro og utrygghet, samtidig som vi formidler at mange organisasjoner jobber hardt for å skape fred.

Enkelte har tatt initiativ til egne innsamlingsaksjoner. Alt engasjement er godt ment. Mitt svar har likevel vært at vi må bruke de etablerte systemene slik at Ukraina får tilgang på utstyr mest mulig effektivt, uten at det blir unødig mye for dem å organisere. Tenker da på etablerte bistandsorganisasjoner som Flyktninghjelpen, Leger uten grenser, Redd barna, Røde Kors med flere. Her kan hver av oss gi ut fra hva vi har mulighet til. Alt monner.
«Det gråter et barn i den frosne natt.
Det gråter mot mørket – forrådt, forlatt.»

Hans Børli

Også i denne situasjonen har kommunens kriseledelse tett dialog med Statsforvalter, både i form av skriftlig informasjon og digitale møter når det er behov for det. Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA) kommer også med jevnlige oppdateringer.

Et par gladnyheter på tampen kan være på sin plass. Statistisk sentralbyrå sine tall viser at vi i 2021 hadde et stort fødselsunderskudd, men netto tilflytting på hele 27 personer. Velkommen til oss - alle som en!

På mandag drar tre klassetrinn til Bjørnsund leirskole. Endelig – etter to år med avlysning pga pandemien. Ønsker alle ei fin og annerledes uke. Dette har dere så inderlig fortjent.

For mange er det vinterferie denne uka - nyt siste del av den. Til tross for mye alvor har jeg tro på gode hverdagsøyeblikk, det å lade batterier og glede oss over det fine vi har rett utafor kjøkkendøra.

Vinterstemning - Klikk for stort bilde