Ordførers info uke 27

Informasjon fra ordfører uke 27, og en liten sommerhilsen

2022 er frivillighetens år.
Vi skal sammen løfte opp og vise fram alt som skjer i lag og foreninger over hele landet – synliggjøre Norges viktigste lagarbeid.
Frivillighet - en viktig drivkraft og uunnværlig ressurs i lokalmiljøet vårt. Min påstand er at uten engasjement fra frivillige, ville Folldals-samfunnet vært vesentlig fattigere. Vi har en rekke hverdagshelter – innbyggere som strekker seg langt utover hva vi egentlig kan forvente - for å bidra til oss andre. Så får vi sammen jobbe for å utvikle samarbeidet mellom kommunen og frivilligheten enda mer.

6.juli klaffa det endelig med vaffelkafé på Frivilligsentralen, og det ble ei skikkelig trivelig stund. Det sies at en god latter forlenger livet, og det betyr at jeg har fått et par år til å gå på. Enkefru Holmen hadde mang ei god historie på lager. Fikk med egne øyne nok en gang sett hvor viktig det er med dette fellesskapet, og mange fortalte at de benytter seg av tilbudet stort sett ukentlig.

Sykkelturen 2022
Norges Frivilligsentraler samarbeider med en rekke andre organisasjoner om en sykkeltur gjennom hele landet; fra Nordkapp til Arendal. «Mer aktivitet, mer glede» er mottoet for sykkelturen, og det er ingen tvil om at det gjør oss godt å gjøre ting i lag. Etappen gjennom Folldal starta ved Straumbu og endte opp på Torget. Matservering ved Grimsbrua, med både korsang og torader-musikk. Tusen takk også til råspreke Mette Hallingby for en strålende dag på sykkelen! Og sist, men ikke minst, hovedarrangøren hadde vært innom 50 kommuner og deres attest var klar – dette var det beste og mest velregisserte arrangementet. Ta det til dere hver og en.

Folldalsprisen
I statuttene står det bl.a. følgende: Folldalsprisen er en hederspris som tildeles den eller de personer som utmerker seg ved å ha gjort en fortjenestefull innsats, kulturelt, sosialt eller ved praktisk arbeid til det beste for bygda og samfunnet. Prisen kan også tildeles personer eller lag som har gjort Folldal kjent utover landet ved god omdømmebygging.
Det at dette skal være en hederspris, betyr at den må henge høyt – det skal være skikkelig gjevt og stas å bli tildelt Folldalprisen – hvis ikke blir det ingen utmerkelse. Prisen består av diplom, 5 000 kr og en liten blomsterhilsen.
Pga pandemien fikk vi ikke delt ut Folldalsprisen i fjor, men i år kunne vi dele ut to hederspriser.
Under utdeling av Folldalsprisen 2021 sa jeg bl.a. følgende til Mette og Jan Antonsen: I formannskapet var vi klare på at det er dere to som en bunnsolid duo som fortjener denne utmerkelsen. Takk for at dere valgte oss – takk for at vi får nyte godt av all den energien, optimismen og innsatsen dere har lagt ned i bygda vår.

Prisen for 2022 gikk til Folldal Turlag.
Dugnadsånd, frivillig arbeid og ildsjeler har vært bærebjelken i laget. Tusen takk for at dere er med på å skape bolyst, livskvalitet, trivsel og god folkehelse. Utrolig artig at dere også har utvidet med Barnas Turlag. Jeg heier på den yngre garde!

Disse prismottakerne er gode eksempler på noen av alle våre hverdagshelter. Nok en gang – gratulerer så mye!

Mandag kveld var jeg på besøk hos Sissel og Per Johan – for å få treffe et par av våre nye innbyggere. Blir imponert og stolt over hvordan mange tar imot nye sambygdinger og det er utrolig inspirerende og lærerikt å høre tilflytternes tanker og ideer.

Det foregår mye spennende i regionen vår. I forbindelse med Hematt 2022 fikk jeg stifte nærmere bekjentskap med flere av de som er sentrale i arbeidet med Livestock, bl.a. festivalsjef Sunniva Brennmoen Strypet. I forbindelse med helgas Livestock 2022 la jeg merke til at arrangørgruppa bestod av mange solide folldøler. Ola, Hans Fredrik, Espen, Rikke, Helle og Mali hadde alle sentrale roller. Vel blåst!
Til sist; går alt som planlagt, skal vi i formannskapet møte dovringer til tautrekking på Pundarvangen søndag 7.august. Jeg sier ikke mer😊

Mitt håp er at vi nå får ladet batterier slik at vi blir klare for høstens oppgaver og gjøremål.
Finn deg ditt pusterom; din benk, ditt tre, din fjelltopp, ditt vatn eller ei hengekøye – et sted hvor du har det bra.
Ønsker alle, og spesielt dere som skal jobbe og holde hjulene i gang, en riktig god sommer!

«Jeg lengter etter en fin og stille solskinnsdag
Takket være et vindpust fra en sommerfugls tilfeldige vingeslag»
(Anne Grete Preus)