Orførerinfo uke 16

Ei solfylt påske er over, mange fine arrangementer er gjennomført og Folldal skolekorps har tradisjonen tro tatt runden i bygda og samlet inn tomflasker etter ferien. Det gir kjærkomne penger i korps-kassa.

Årets 9.-klassinger (konfirmantene) har gjort en flott innsats med bøsse-innsamling til Kirkens Nødhjelp. Resultatet ble over 34 000 kroner, noe som ga beste resultat pr innbygger i Innlandet. Gratulerer!

Pride-flagg - Klikk for stort bildeUtafor kommunehuset heiste vi to pride-vimpler torsdag 21.april. Dette som markering av at det er 50 år siden Stortinget avskaffet straffelovens §213 som kriminaliserte seksuell omgang mellom menn. Regjeringen har beklaget at vi som nasjon straffeforfulgte og dømte folk for sin kjærlighet – og det at enda flere har blitt møtt med fordømmelse. Dette skulle aldri ha skjedd, sa vår statsminister. Det har vært mange vonde kamper, mye frykt og en debatt preget av fordommer. La oss hegne om retten til å elske og leve med den man vil. I juni vil vimplene på ny vaie ved kommunehuset. Tusen takk til deg, Sara, som har bidratt til at jeg/vi fikk bestilt vimplene. Ungdommelig engasjement smitter.

Når det gjelder bosetting av flyktninger, vet vi fortsatt ikke når og eventuelt hvor mange som kommer til oss. Ukentlige møter med Arbeids- og inkluderingsministeren fortsetter, slik at kommunene holdes løpende orientert om situasjonen. På lik linje med de aller fleste andre ville vi så gjerne kommet i gang med bosettinga. Informasjon vil bli lagt ut så snart vi vet noe mer.

Denne uka har jeg, på vegne av kommunen, signert kontrakt for generalentreprise med SK Bygg AS. Det er med glede vi nå ser at prosjekt utbedring og utbygging av Folldal Bo- og Servicesenter skal realiseres, og at både ansatte og våre eldre skal få et tidsriktig bygg. Samtidig er det med ærefrykt man signerer et dokument som har en verdi på ca. 110 millioner kroner. Da er det godt å ha et enstemmig kommunestyre i ryggen. 9.mai starter SK Bygg så smått opp arbeidet; først med parkeringsplass og rivning av Gulset. Dette blir et stort og spennende prosjekt, med forventet byggetid på to år. Jeg gleder meg til å følge prosessen framover.

Folldal Bondelag inviterte oss politikerne til fjøsbesøk hos Gina og Stig Henrik denne uka. Unge, engasjerte bønder, med pågangsmot, beskrev sin arbeidshverdag og delte sine tanker og også bekymringer knytta til framtida. De representerte ulike bruksstørrelser og ulik produksjon, men har til felles at de er unge og entusiastiske – og i tillegg har styreverv i Bondelaget. Tross denne optimismen, og gleden det er å se dette engasjementet, henger det tunge skyer over landbruksnæringa vår. Det er ingen tvil – nå er det handling som gjelder og det er knyttet store forventninger til årets jordbruksoppgjør. I tillegg til at hvert gårdsbruk betyr viktige arbeidsplasser, skaper landbruket store ringvirkninger og høy aktivitet. Det handler også om bolyst, om identitet, kunnskap og kompetanse bygd opp over tid, kulturlandskap, norskprodusert mat, økt sjølforsyning/beredskap – livsgrunnlaget for bygda og regionen vår. Vi har ingen å miste.
Tusen takk for en fin dag, nyttig informasjon og et flott tiltak! Jeg ser fram til å treffe flere på møtet med de lokale faglagene kommende uke.

Det våres i bygda, og det betyr ei travel, men fin tid for bøndene. Om ikke mange dagene vil vårens vakreste eventyr være i gang – lamminga. Samtidig er det hektiske og lange dager som venter, og for de som ikke er i sauefjøset er det ikke lenge til våronna er i gang.
Jeg drikker kaffe av den grønne koppen med følgende tekst – «På lag med bonden»

Vårbilder - Klikk for stort bilde KL