Testing kan erstatte karantene for barn og unge under 18 år

Til foreldre og foresatte i barnehage og skole

Fra 16. august 2021 kan testing erstatte smittekarantene for barn i barnehage og skole. Intensjonen er at flest mulig barn og unge kan være i barnehage eller skole, også dersom det oppstår smittetilfeller.

Hvis en person får påvist korona, kan barn som er nærkontakter teste seg i stedet for å gå i karantene. Personer som den smittede bor sammen med, eller andre tilsvarende nære kontakter, må fortsatt gå i karantene.

Det er lokale helsemyndigheter som har ansvar for organisering av testing og hvordan det skal gjennomføres. Ansatte i barnehage og skole skal ikke gjennomføre testing.

Anbefalt retningslinje for barn i barnehage og barneskole:

• Nærkontakter testes raskest mulig (dag 1) og skal være i karantene inntil testsvar foreligger. Ved negativt testsvar kan de unntas smittekarantene. Bruk av antigen hurtigtest fremfor PCR gir i dette tilfellet raskt testsvar som er av stor nytte for å redusere fravær fra barnehage og skole.
  • Deretter test på dag 3, 4 eller 5 (valgfri dag). Karanteneunntaket forlenges ved fortsatt negative testsvar.

Anbefalt retningslinje for elever i ungdomsskolen:

• Nærkontakter testes raskest mulig (dag 1) og skal være i karantene inntil testsvar foreligger. Ved negativt testsvar kan de unntas smittekarantene. Bruk av antigen hurtigtest fremfor PCR gir i dette tilfellet raskt testsvar som er av stor nytte for å redusere fravær fra skole.
  • Deretter test på dag 3 og dag 5. Karanteneunntaket forlenges ved fortsatt negative testsvar.

Testing kan foretas på kommunal teststasjon eller i barnehagen/skolen. Hvor testing gjennomføres er avhengig av tidspunkt og oversikten ved et eventuelt smitteutbrudd.

Testing i regi av kommunehelsetjenesten er å anse som helsehjelp og det kreves samtykke fra foreldre til barn under 16 år. Vi ber derfor om at foresatte som ønsker å reservere seg mot eventuell testing av sine barn, dersom en slik situasjon skulle oppstå, melder ifra skriftlig ved å returnere skjema utsendt fra barnehage og skole. Barn og unge som ikke gjennomfører testing må da i ordinær smittekarantene.

Stian Slemmen Tørhaug