Hjemmesykepleie

Dersom du på grunn av sykdom eller funksjonsnedsettelse er avhengig av hjelp i eget hjem for å få dekket ditt behov for pleie og helsehjelp, kan du søke kommunen om hjemmesykepleie.

Blir du utskrevet fra sykehus og har et vedvarende pleiebehov, vil sykehuset informere kommunen som sender en sykepleier hjem til deg.

Hjemmesykepleie kan blant annet omfatte:

  • sårbehandling
  • personlig stell og pleie hvor helsefaglig vurderinger er nødvendig
  • håndtering av medisiner og sprøytesetting
  • tilrettelegging og hjelp ved måltider
  • hjelp til å koordinere helsetjenestene
  • akutt hjelp og tilsyn i hjemmet

Hjemmetjenesten kan også gi opplæring og veiledning for at du skal bli mest mulig selvhjulpen. Tjenesten blir utført av sykepleiere og andre helsearbeidere.

Ved behov for kontakt med hjemmesykepleien:

  •  Kl. 0730-2230: Tlf 41 42 45 32
  • Kl. 2230-0730: Tlf 41 42 45 45
  • Avdelingsleder Lene Wangen tlf 90 94 02 79 
  • Teamkoordinator Gunn Hilde Voll tlf 48 95 19 17
     
Veiledning

Kommunen kan hjelpe deg med å søke om hjemmesykepleie, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

Saksbehandling

Kommunen har plikt til å behandle søknaden din så snart som mulig. Dersom svar på søknaden ikke kan gis innen én måned, skal du få en skriftlig begrunnelse og opplysninger om når kommunen forventer å kunne svare deg.

Kommunen vil avtale et hjemmebesøk for å kartlegge behovet ditt og deretter bestemme hva slags og hvor mye hjelp du skal få.

Klage

Du kan klage på kommunens avgjørelse iht. pasient- og brukerrettighetsloven. Fristen er fire uker fra du mottok svarbrevet. I klagen oppgir du hva du ønsker endret og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.

Klagen sender du til den avdelingen som sendte svarbrevet. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer. Dersom beslutningen ikke blir endret, sender kommunen saken videre til Fylkesmannen.

Har du ikke fått nødvendig hjelp eller er misfornøyd med hvordan tjenesten er utført, kan du klage. Forklar hva du er misfornøyd med og hvilke endringer du ønsker. Send klagen til kommunen. Dersom klagen blir avvist, eller kommunen mener at rettighetene dine er oppfylt, vil de sende klagen videre til Fylkesmannen.

Kontakt

Lene Wangen
Fagleder
E-post
Mobil 90 94 02 79
Gunn Hilde Voll
Helsefagarbeider
E-post
Telefon 48 95 19 17
Mobil 41 42 45 32