Selvbetjening

Folldal kommune har flere selvbetjeningsløsninger for deg som innbygger. Dette er et prioritert område og flere løsninger vil komme på plass etter hvert. Her er våre løsninger pr. i dag:

MinEiendom

På siden MinEiendom finner du all relevant informasjon knyttet til din eiendom i Folldal kommune.

I MinEiendom finner du blant annet informasjon om:

  • Kommunale gebyrer
  • Feiing/branntilsyn
  • Renovasjon
  • Kart
  • Tinglyste heftelser
  • Ufakturerte gebyrer

Du finner også en meldingstjeneste om det er noe du ønsker å melde fra om til Folldal kommune. På MinEiendom finner du svar på dine spørsmål uavhengig av kommunens åpningstider. MinEiendom er tilgjengelig hele døgnet på alle digitale plattformer.

Min.Kommune.no / Min Side

Min.kommune.no finner du post, skjema, fakturaer, eiendomsinformasjon, byggesaker og andre opplysninger som angår deg.

Flere tjenester vil etter hvert komme til. 

Hvordan logge inn med elektronisk id:
For å få tilgang til Min kommune, må du logge deg inn via ID-porten med en av disse innloggingsmetodene:

  • MinID
  • BankID
  • BankID på mobil
  • Buypass
  • Commfides

Noen av tjenestene og informasjonen på Min kommune kan inneholde sensitive personopplysninger. Hvis du har logget deg på med MinID får du ikke se disse detaljene. Hvis du prøver å åpne en detaljside som inneholder sensitive personopplysninger, vil du bli bedt om å logge deg på på nytt med et høyere sikkerhetsnivå (for eksempel BankID).

eDialog - sikker innlevering av post til Folldal kommune

E-post kan være en usikker kanal for sensitiv post. Det kan også være en omvei for post som skal inn i kommunens arkivsystem. Ved å ta i bruk eDialog åpner vi for sikker, rask og effektiv håndtering av post inn til Folldal kommune.

Du kan bruke eDialog hvis du skal:

  • Sende dokumenter til saksbehandling eller journalføring
  • Sende sensitiv post med konfidensielle opplysninger
  • Sende dokumenter til eksisterende sak


Du trenger ikke bruke eDialog hvis:

  • Kommunen har eget elektronisk skjema til formålet. Søknadskjema finnes på sidene til de ulike tjenestene.
  • Du har generelle henvendelser eller spørsmål. Da kan du ta kontakt på chat, telefon, eller sende epost til postmottak@folldal.kommune.no 

Hvordan mottar vi post du sender inn med eDialog?

Folldal kommunes servicekontor mottar din innsending og videreformidler til rett person/saksbehandler samme dag eller neste dag. Svar sendes til din elektroniske postboks. (Altinn, Digipost el. eBoks)
 

Slik fyller du ut skjema

  • Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnr.) eller om du representerer en virksomhet (org.nr).
  • Obligatoriske felt er merket med *
  • Gi en god beskrivelse av forsendelsen din. Kommentarfeltet legges inn som et eget vedlegg til forsendelsen din.
  • Er Folldal kommunes saksnummer kjent, vennligst skriv dette i feltet «tittel» sammen med tittel på innsending. Eksempel: «2019/158 – Revidert sikringsplan»
  • Husk å laste opp relevante vedlegg. NB: godkjente filformat er kun pdf.
  • Klikk på «send forsendelse» Du vil motta en kvittering på mail. 
     

Forsendelse av dokumenter som er «Unntatt offentlighet»

Tjenesten er godt egnet til å sende inn dokumenter merket «unntatt offentlighet». Kanalen er kryptert og avsender autentisert. NB: Husk å merke tittelfeltet med «UO» i tillegg til sakstittel.

eDialog kan også brukes til å svare på brev fra kommunen 

Eksempel: Vi sender deg brev der vi ber om svar fra deg. Du får varsling på epost/tlf og kan åpne det i din valgte elektroniske postboks (Om det er Altinn, Digipost eller e-Boks). I brevet finner du lenke til eDialog skjemaet. "Svar på denne forsendelsen". Du logger inn og sender svaret til oss. Svaret går direkte til saksbehandler i vårt system. På denne måten håndteres både utgående post, og svar fullelektronisk i vårt sak/arkiv system.

Vi oppfordrer privatpersoner og næringsliv til å ta i bruk eDialog. Det er flere fordeler:

  • Det er en sikker kanal for å sende oss post. Dataene blir overført kryptert.
  • Det gir en sikker identifikasjon av avsender
  • Vi mottar posten din raskere. Dokumentene blir sendt elektronisk og mottatt direkte i vårt system. Saksbehandler mottar posten samme dag eller neste dag.
Fakturainnsyn og innfordring

Økonomikontoret har to innsynsløsninger for innbyggerne hvor du kan følge med på de krav du mottar fra kommunen.

Fakturainnsyn:

Her kan du få oversikt over alle krav som er sendt deg fra Folldal kommune, hente fakturakopi, søke om betalingsutsettelse på krav som ikke allerede er forfalt og endre kontaktinformasjon slik at fremtidig faktura kan mottas som Vipps, e-post eller Digipost/e-Boks.

Søker du om betalingsutsettelse, vil du automatisk få 30 dagers utsettelse. Du kan maks få innvilget utsettelse på 3 fakturaer i løpet av en 6 måneders periode. Logg deg inn med BankID her: 

Innfordring:

Har du ikke betalt kravet til Folldal kommune i tide vil det utstedes et inkassovarsel. Denne påminnelsen sendes fra et annet system som kommunen bruker for innfordring av forfalte krav. Ved å logge på denne innsynsløsningen vil du kunne se samlet krav, d.v.s. opprinnelig krav samt påløpte omkostninger og renter. Det vil her også vises korrekt konto og KID som må benyttes ved innbetalingen, så kravet blir registrert oppgjort i sin helhet.

Krav fra legekontoret: 

Ved legekontoret har vi en automatløsning hvor du kan betale selv etter endt besøk. Velger du å ikke betale med kort før du forlater legekontoret, vil du i etterkant motta en faktura fra de som administrerer denne betalingsløsningen: Convene.no. Mottar du et inkassovarsel fra dem, eller har spørsmål om kravet, kan de kontaktes via innsynsløsningen i lenken nedenfor eller pr. telefon eller e-post (se også informasjon i lenken under).

 

Servicekontoret i Folldal kommune
Har du spørsmål om de selvbetjente løsningene eller digital post fra Folldal kommune, ring telefonnummer 6249100 eller send e-post til: postmottak@folldal.kommune.no

Når kan du ringe?

  • Mandag til fredag, kl 09:00-14:30


Hvordan logge inn med elektronisk id:
For å få tilgang til de sjølbetjente løsningene, må du logge deg inn via ID-porten med en av disse innloggingsmetodene:

  • MinID
  • BankID
  • BankID App
  • Buypass
  • Commfides

Noen av tjenestene og informasjonen på Min side kan inneholde sensitive personopplysninger. Hvis du prøver å åpne en detaljside som inneholder sensitive personopplysninger, vil du bli bedt om å logge deg på på nytt med et høyere sikkerhetsnivå (for eksempel BankID).

Les mer om de ulike innloggingsmetodene og hvordan du kan bestille dem her