Arealoverføring/endring av festegrunn

Areal som kan overføres mellom tilgrensende matrikkelenheter (grunneiendommer, festegrunn) uten at arealet trenger og opprettes som egen matrikkelenhet.

Arealoverføring/endring av festegrunn åpner for å overføre større arealer mellom to matrikkelenheter enn hva som er mulig i form av grensejustering. Eiendommene/festegrunnen skal utgjøre et sammenhengende areal eller volum med det overførte arealet eller volumet. Arealoverføring/endring av festegrunn er søknadspliktig etter plan- og bygningsloven. Arealoverføring/endring av festegrunn kan ikke omfatte punktfeste eller areal som ligger som uteareal til en eierseksjon. Slike saker må eventuelt løses med reseksjonering før arealoverføring.

Alternativt til arealoverføring/endring av festegrunn er fradeling med tilhørende overskjøting og sammenslåing.

Ønsker du å gjennomføre en arealoverføring/endring av festegrunn må du søke kommunen om tillatelse etter plan- og bygningsloven. Søker du om arealoverføring/endring av festegrunn fra en landbrukseiendom må søknaden også behandles etter jordloven. Dersom arealoverføring/endring av festegrunn innvilges, avholdes det oppmålingsforretning og de fastsatte grensene føres i matrikkelen og arealoverføringen/endringen av festegrunn tinglyses.  

 

Hvem kan søke?

Følgende personer kan søke om arealoverføring (matrikkelloven § 9):

  • Grunneier
  • Fester
  • Kommunen, fylkeskommunen og staten
  • Den som ved rettskraftig dom er kjent som eier eller fester

I de tilfellene hvor det er et firma som er eier av eiendommen, kreves vedlagt firmaattest av nyere dato.

Lovverk:

Hvordan søker jeg?

Søknad om arealoverføring/endring av festegrunn sendes skriftlig til kommunen. Søknadsskjema med tilhørende vedlegg:

BeskrivelseSkjema/linkObligatorisk

Søknad om arealoverføring/endring av festegrunn etter plan- og bygningsloven og jordlov.

Sendes skriftlig til kommunen

Søknad om tillatelse til tiltak uten ansvarsrettJa

Nabovarsel

Sendes aktuelle naboer, gjenboere og andre som kan bli berørt av tiltaket. Naboliste eller veiledning på hvem som bør motta nabovarsel, kan du få ved å henvende deg til kommunen.

Nabovarsel for privatpersonerJa

Kvittering for nabovarsel

 

Vedlegges søknaden.

Kvittering for nabovarsel – Levert personlig

Kvittering for nabovarsel – sende på e-post eller sms

Kvittering for nabovarsel – sende rekommandert

Ja

Kart og situasjonsplan

I kommunens karttjeneste kan du tegne i kartet og skrive ut kart og situasjonsplan til søknaden.

KommunekartJa

Rekvisisjon av oppmålingsforretning og matrikkelføring

Aktuelle vedlegg til rekvisisjonen beskrives i rekvisisjonsskjemaet. Rekvisisjonen sendes normalt inn sammen med søknaden om tiltak uten ansvarsrett (for behandling etter plan- og bygningsloven).

Rekvisisjon av oppmålingsforretningJa

Erklæring om arealoverføring/endring av festegrunn

Avtale mellom partene om overføringen/endringen.

Erklæring om arealoverføring

eller

Erklæring om endring av festegrunn

Ja

Skriftlig redegjørelse/beskrivelse av tiltaket.

Særlig aktuelt ved fradeling fra landbrukseiendom hvor søknaden også skal behandles etter jordloven.

Ingen skjema 

Søknad om dispensasjon

Det må søkes om dispensasjon dersom tiltaket ikke er i henhold til gjeldende arealplan. Søknaden om dispensasjon må begrunnes og nabovarsles.  

Ingen skjema.Kun ved avvik fra plan.

 

Saksbehandling / tidsfrister:

Trinn 1 (PBL og underliggende lovverk):
Saker som kommunen behandler som ett-trinns søknad i samsvar med PBL §§ 20-1m og 21-4, skal behandles innen 3 uker dersom tiltaket er i henhold til plan. Dersom det må søkes om dispensasjon er fristen 12 uker. Fristen løper ikke i den tiden søknaden ligger til uttalelse hos regionale og statlige myndigheter. Det er ikke egne frister for behandling etter jordloven.

Trinn 2 (Matrikkellova):
Hvordan gjennomføring av oppmålingsforretningen vil foregå avhenger av hvilket alternativ rekvirenten har bedt om i punkt 4 i rekvisisjon av oppmålingsforretning. Hvis det er valgt matrikulering uten utsettelse, vil kommunen automatisk sende ut innkalling til oppmålingsforretning så raskt det lar seg gjøre etter at vedtaket etter plan- og bygningsloven er fattet. Ved matrikulering innen frist nærmere avtalt med kommunen, vil ikke kommunen sende ut innkalling til slik forretning før søker har sendt inn nye rekvisisjon av oppmålingsforretning (frist er innen 3 år etter at vedtaket etter plan- og bygningsloven er fattet). Hvis rekvirenten har fått godkjenning av kommune om matrikulering med utsatt oppmålingsforretningen, vil kommunen sende ut innkalling til oppmålingsforretningen innen den avtalte fristen (maks 3 år).

Når rekvirenten ønsker at oppmålingsforretningen skal finne sted så raskt som mulig etter at vedtaket etter plan- og bygningsloven er fattet, har kommunen en frist på 16 uker til å gjennomføre oppmålingsforretningen og utstede matrikkelbrev. Ved matrikulering med avtalt frist, vil 16 ukers fristen begynne å løpe når ny rekvisisjon om oppmålingsforretning er registrert hos kommunen.


Følgende faktorer gjør at fristen slutter å løpe:

  • Tilleggsopplysninger som må fremskaffes for at fradelingen skal kunne finne sted.
  • Tinglysning
  • Påklaging
  • Usikker/omtvistet grense (4 uker)
  • Sikre oppmøte på oppmålingsforretningen (4 uker)
  • Lokal forskrift om vinterperiode
  • Avtalt fristforlengelse (maks 2 år)

Gebyr:

Gebyret beregnes ut i fra gjeldende gebyrregulativ på det tidspunktet saken registreres i kommunen. Følgende gebyrer gjelder for opprettelse av ny grunneiendom:

  • Behandling av søknad om fradeling etter plan- og bygningsloven
  • Behandling av søknad om dispensasjon etter plan- og bygningsloven (gjelder bare for saker som krever dispensasjonsbehandling)
  • Behandling av søknad om fradeling etter jordlova (gjelder bare ved fradeling fra landbrukseiendommer)
  • Oppmålingsforretning og matrikkelføring
  • Tinglysingsgebyr
  • Dokumentavgift (gjelder bare ved arealoverføring)

Ved overskridelse av gitte frister skal kommunen uoppfordret redusere/refundere en andel av enkelte av gebyrene jf. matrikkelforskriftens §18 og byggesaksforskriftens (SAK10) § 7-6.

Kontakt

Synnøve Kjønsberg
Saksbehandler tlu
E-post
Telefon 48 88 28 65
Mobil 48 88 28 65